۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۸
تاریخچه ظهور اسلام در آفریقای جنوبی

اسلام یکی از ادیانی است که با سرعت زیادی در آفریقای جنوبی گسترش یافت. مسلمانان آفریقای جنوبی بسیار مدیون فداکاری و مسئولیت شناسی اولین مسلمانان هستند که به ایمان خود پایبند بودند و علی رغم شرایط بسیار دشوار همچنان به خداوند باریتعالی ایمان داشتند.

ظهور اسلام در آفریقای جنوبی را می توان در قرن ۱۷، در کیپ تاون کنونی، جستجو کرد. هلندی ها اغلب رهبران مسلمان را از هند شرقی (اندونزی امروزی) به کیپ، که آن نیز در کنترل آنها بود، تبعید می کردند. تبعیدیان سیاسی معمولاً مردانی مسلمان عالی‌رتبه و ثروتمند بودند که چون تهدیدی برای ثبات حاکمیت هلند محسوب می شدند، تبعید شدند.

یکی از این رهبران آبادین تادیا توسوپ[۱] ، یا شیخ یوسف، بود که در تاریخ ۲ آوریل ۱۶۹۴ به همراه خانواده و پیروانش از طریق یک کشتی به نام 'De Voetboog' به کیپ وارد شد. هلندی ها با اسکان دادن او در مزرعه ای در زندولایت[۲] ، به عنوان زندانی، سعی کردند او را با جدا کردن از دیگران منزوی کنند. هرچند این کار نتیجه ای نداد، و شیخ شروع به انتشار آموزه های حضرت محمد (ص) برای بردگان پیرامون خود کرد.

اسلام به سرعت محبوبیت زیادی در میان سایر بردگان و اربابان آنها پیدا کرد. بردگان از تعالیم او برای به دست آوردن موقعیت های بهتر در خانه های اربابان خود استفاده می کردند، در حالی که اربابان آنها می دانستند که رفتار خوب با بردگان بسیار مهم است. خیلی زود، اولین جامعه منسجم مسلمانان در آفریقای جنوبی در زندولیت تشکیل شد.

شیخ یوسف در ۲۳ ماه مه سال ۱۶۹۹ در زندویلت درگذشت و این منطقه به احترام زادگاه وی به ماکاسار[۳] تغییر نام یافت. شیخ در تپه های فاور[۴] ، مشرف به ماکاسار به خاک سپرده شد و هنوز هم به عنوان بنیانگذار و پدر اسلام در آفریقای جنوبی شناخته می شود.

تأسیس اولین مسجد

در سال ۱۷۶۷، شاهزاده عبدالله کادی ابو سلام از اندونزی، به کیپ تبعید شد. او در طول دوران حبس خود، نسخه ای از قرآن را از حفظ نوشت که هنوز در کیپ تاون از آن نگهداری می شود. پس از آزادی در سال ۱۷۹۳، او اولین مدرسه را در کشور تأسیس کرد که در میان بردگان و جامعه سیاه بومی بسیار محبوب شد.

تاریخچه ظهور اسلام در آفریقای جنوبی

او بعداً اولین امام مسجد اوال[۵] شد که در محله بو-کائپ[۶] کیپ تاون واقع شده و به عنوان اولین مسجد مستقر در آفریقای جنوبی شناخته می شود. این مسجد در زمینی متعلق به کوریدون ون سیلون[۷] ، برده مسلمان سیاه پوست آزاد شده ساخته شد و اولین مسجدی بود که در آنجا نمازهای یومیه اقامه می شد و زبان عربی-آفریقایی برای اولین بار آموزش داده شد.

این شاهزاده در گورستان Tana Baru، که آن نیز در بوکائب واقع شده، و اولین قبرستان مسلمانان در این کشور بود، به خاک سپرده شد.

مهاجرت مسلمانان از هند در اوایل سال ۱۸۰۰ توسط انگلیس به گسترش اسلام در سایر بخش های آفریقای جنوبی کمک کرد. این مسلمانان به سرعت مسجد جامع، اولین مسجد در خیابان گِرِی را در دوربان در سال ۱۸۸۱ و مسجد خیابان کرک، که به عنوان مسجد جامع ژوهانسبورگ نیز شناخته می شود، را در سال ۱۹۰۶ تأسیس کردند.

کرامت های[۸] کیپ

کرامت ها زیارتگاهی شامل قبور پیشگامان اسلامی هستند که در کیپ تاون دفن شده اند. بیش از ۲۰ کرامات شناخته شده در شبه جزیره وجود دارد و اعتقاد بر این است که آنها به شکل دایره واقع شده اند.

قدیمی ترین زیارتگاه های شناخته شده مربوط به مقابر شیخ عبدالرحمن مطیع شاه و سید محمود در کنستانسیه[۹] است، اما مزار شیخ یوسف اغلب به عنوان یکی از مقدس ترین زیارتگاه‌ها در نظر گرفته می شود که مسلمانان از سراسر جهان برای زیارت به آن سفر می کنند. سایر کرامات ها در Lion’s Head و Signal Hill واقع شده اند.

تاریخچه ظهور اسلام در آفریقای جنوبی

کرامات در جزیره روبن[۱۰] احتمالاً یکی از معروف ترین آنها باشد. این کرامت محل دفن Tuan Matarah یا سید عبدالراغمان موتورا است که اعتقاد بر این بود که او فردی بسیار فرهیخته و مذهبی بوده است که در جزیره درگذشت. او در دوران حبس خود، پیام اسلام را منتشر کرد و به خاطر آرامش و روش های درمانی که برای سایر زندانیان خود در هنگام بیماری به همراه داشت، معروف بود.

جزیره روبن بخشی از تاریخ اسلام در آفریقای جنوبی محسوب می شود، چون به کل کشور مربوط شده و این کرامات در اینجا اغلب به عنوان نمادی از تلاش برای استقرار اسلام در نظر گرفته می شوند. میراث غنی اسلام در آفریقای جنوبی به ما، به عنوان مسلمان، یادآوری می کند که باید آموزه های اسلام را بپذیریم و به تلاش های خود برای کاهش فقر و محافظت از کسانی که قادر به تامین هزینه های خود نیستند، ادامه دهیم.

منبع:

https://muslimhands.org.za/latest/۲۰۲۰/۰۹/celebrating-islamic-heritage-in-south-africa


[۱] Abadin Tadia Tjoessoep

[۲] Zandvleit

[۳] Macassar

[۴] Faure

[۵] Auwal Mosque

[۶] Bo-Kaap

[۷] Coridon van Ceylon

[۸] Kramats

[۹] Constantia

[۱۰] Robben Island

کد خبر 5497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =